Koľko dní by ste vydržali bez elektriny? Keď zrazu zhasne svetlo, chvíľu sa tvárime, že sa vlastne nič nedeje. Telefón je nabitý, bez televízora sa to dá zvládnuť, a tak nevidíme dôvod na paniku.
Kým bežný človek rieši percentá na displeji, Norbert Schilling sa stará o to, aby nezlyhali nemocnice, výrobné haly či dátové centrá, kde by výpadok znamenal miliónové škody alebo dokonca ohrozenie zdravia a života. Každý deň pracuje so záložnými zdrojmi, ktoré sú pripravené zasiahnuť skôr, než si výpadok elektriny vôbec stihneme uvedomiť.
Keď sa systém prvýkrát rozbehne, je to vždy zážitok
„Čokoľvek vám napadne, je šanca, že niekde za tým sa skrýva záložný zdroj,“ hovorí Norbert Schilling. Stará sa o to, aby ani v tých najkritickejších chvíľach nič nezastavilo chod výroby, neohrozilo bezpečnosť ani zdravie ľudí. Záložné zdroje sú ako poistka pre prípady, ktoré možno nikdy nenastanú, ale ak áno, sú pripravené zasiahnuť.
Hoci jeho prvá práca ho zaviala k nábytku, netrvalo dlho, kým si našiel cestu k energii. Skúsenosti v menšej firme i globálnom koncerne v ňom stupňovali túžbu robiť veci po svojom. Po viac ako pätnástich rokoch má jeho firma AZIMUT ES za sebou stovky projektov od rodinných domov cez výrobné haly po nemocnice, univerzity či médiá.
V ideálnom scenári je pri projektoch od úplného začiatku, keď sa budova ešte len kreslí. Často však prichádza aj do hotových stavieb, kde treba premyslieť, kam technológiu umiestniť a ako ju integrovať do existujúcich systémov.
„Niekedy ide o preventívnu investíciu, inokedy je to reakcia na nepríjemnú skúsenosť, keď výpadok ochromil výrobu a spôsobil škody, ktorým sa dalo predísť,“ vysvetľuje motivácie svojich zákazníkov investovať do záložného zdroja energie.
Pre niektoré budovy sú záložné zdroje povinné. Nemocnice ich potrebujú, aby nedošlo k ohrozeniu života pri operáciách alebo výpadku prístrojov udržiavajúcich pacientov pri živote. Banky zas vďaka nim zabezpečujú fungovanie clearingových centier, ktoré účtujú každodenné platby.
Obzvlášť rád spomína na projekt Vedeckého parku Univerzity Komenského v Bratislave. Podieľali sa na ňom spolu s architektmi a projektantmi od úplného začiatku.
„Záložné zdroje napájajú laboratóriá, dátové centrum aj ďalšie dôležité časti budovy,“ približuje, keď kráča chodbami k miestnosti, kde je celý systém uložený.
„Neviem si predstaviť robiť každý deň to isté. V mojej práci stereotyp nehrozí,“ hovorí Norbert.
Na parkovisku sa nedá prehliadnuť
V rámci svojej práce často cestuje za partnermi a zákazníkmi po Slovensku, do Čiech aj Maďarska a ročne najazdí približne 40 000 kilometrov. Pri takom počte kilometrov je pre neho absolútnym základom spoľahlivosť auta. Zároveň má rád vozidlá, ktoré na prvý pohľad vystupujú z radu a majú vlastný charakter. Aj preto ho oslovila značka CUPRA, ku ktorej ho priviedol syn, vášnivý jazdec na motokárach a pretekár na simulátore.
„Syn si vyskúšal CUPRA Leon a okamžite sa mu zapáčil. Nebolo o čom ďalej rozmýšľať,“ spomína Norbert Schilling na prvú návštevu CUPRA Garáže Todos v Bratislave. Neskôr sa rozhodli pre ďalší model Leon, Formentor a najnovšie Terramar.
CUPRA Terrramar
Je to prvé SUV značky CUPRA, ktoré kombinuje ostrý športový charakter s možnosťou efektívneho hybridného pohonu — ideálne pre mestský aj dynamický štýl jazdy.
Motor: Benzín, alebo Plug-in hybrid
Výkon: až do195kW/265 koní
Elektrický dojazd: až do 123km* (WLTP) v prípade PHEV verzie
Dizajn: Dynamický športový štýl s ostrými líniami a robustným postojom
Interiér: Prémiové materiály, športové sedadlá s bočným vedením, digitálny kokpit, ambientné osvetlenie
Technológie: CUPRA HD-MATRIX LED, Prémiový audio systém SENNHEISER, 3-vrstvové akustické sklá, Športové brzdy AKEBONO, Top view kamera, progresívne riadene a voľba jazdných režimov
„Pán Schilling chcel svoje nové vozidlo v plnej výbave. Doladili sme len pár detailov o farbe a auto šlo rovno do výroby,“ hovorí CUPRA Master Roman Novák.
Norbert auto využíva prevažne na dlhšie trasy, jeho syn zasa na kratšie presuny a vozidlá slúžia aj ďalším ľuďom v spoločnosti. Na krátkych trasách oceňuje ľahkosť manévrovania, na dlhších zasa pohodlné sedadlá a asistenčné systémy, ktoré pomáhajú udržať bdelosť aj po stovkách kilometrov za volantom.
„Nie je to len o tempomate. Auto vás vie udržať v jazdnom pruhu, pomáha pri predbiehaní a aj klimatizácia s ionizátorom zabezpečí, že sa počas cesty cítite sviežo,“ vymenúva.
Aj výkon motora vníma ako dôležitý bezpečnostný prvok. Keď potrebuje predbehnúť, auto reaguje a má dostatočnú rezervu. Hoci sa Norbert považuje za defenzívnejšieho vodiča, keď je na to priestor, nebráni sa svižnej jazde. CUPRA ho však presvedčila nielen dynamikou, ale aj dizajnom.
„V mladosti sme dokázali v momente určiť, aké auto ide oproti nám. Dnes je to čoraz ťažšie, veľa značiek je unifikovaných a stráca sa individualita. Preto som si vybral auto, ktoré svojím výrazným dizajnom a mladíckym šmrncom púta pozornosť a na parkovisku sa nedá prehliadnuť,“ vysvetľuje Norbert.

Auto mu slúži nielen v práci, ale aj vo voľnom čase. Často na ňom vyráža na prechádzky so svojimi tromi psami. Keď si potrebuje vyčistiť hlavu, zamieri k Dunaju alebo na miesta, kde môže načerpať novú energiu. Energia ho totiž fascinuje nielen v práci, ale aj mimo nej – najviac ho priťahuje vietor a voda. Pocit slobody a pokoja nachádza pri plachtení, no silu týchto živlov rád pozoruje aj na Devíne, kde sa spája energia dvoch riek a takmer vždy fúka vietor.
