2. jún 2025 o 00:00

Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor

Majiteľ autoškoly Marian Dobrý hovorí, že výkon si treba užiť, nie ho zneužívať.

logo sme creative with white background
SME Creative

Inzercia

(zdroj: Tomáš Rybár)
Písmo: A - | A +

Po uliciach Dunajskej Stredy sa pomaly pohybuje CUPRA Formentor. Za volantom sedí mladý človek, ktorý práve prvýkrát riadi vozidlo. Inštruktor z miesta spolujazdca medzi pokynmi pozorne sleduje, kam sa pozerá, ako radí, ako reaguje. Všíma si, či má prirodzený cit pre vedenie vozidla alebo bude potrebovať viac času, aby si za volantom vybudoval sebadôveru.

„Budúci vodič musí pochopiť, že vozidlo je zbraň a na ceste nie je sám. Jeho síce chránia kusy plechu, ale okolo sú ďalší zraniteľní účastníci premávky, ako chodci, cyklisti,“ hovorí Marian Dobrý, majiteľ autoškoly v Dunajskej Strede, ktorý ročne najazdí vyše 120-tisíc kilometrov. Prečo verí, že aj výkonné a rýchle autá ako CUPRA majú miesto v autoškolách?

SME:

Predsudky o šoférovaní nie sú na mieste

„V detstve ma zaujímalo všetko, čo malo kolesá, hýbalo sa, vrčalo, búchalo a túžil som po skutočnom aute. Od strednej školy sa už všetko točilo okolo áut, traktorov a kombajnov,“ opisuje svoju záľubu vo vozidlách a doprave, ktorá postupne prerástla do profesie. Autoškola Dobrý, ktorú Marian vedie, je s jeho rodinou spätá už niekoľko desaťročí.

„Založil ju môj otec v roku 1990 a každý deň bola témou aj doma v obývačke. Jeho myšlienky aj spôsob vedenia mi boli veľmi sympatické,“ hovorí o rodinnom podnikaní Marian Dobrý. 

Digitalizácia, asistenčné systémy aj umelá inteligencia za ten čas výrazne zmenili spôsob, akým ľudia šoférujú. Kým v minulosti museli vodiči zvládnuť všetko sami a boli podľa neho zručnejší, technológie dnes veľa vecí uľahčujú.

Otvorene hovorí aj o predsudkoch, ktoré sú s vedením vozidla stále spojené. Priznáva, že muži bývajú agresívnejší vodiči a auto často vnímajú ako statusový symbol.

„Niektorí ľudia tvrdia, že ženy nepatria za volant, ale to absolútne nie je na mieste. Aj ony sa potrebujú dopraviť z bodu A do bodu B, odviezť deti, rodičov, vybavovať veci. Veľakrát za volantom podajú lepší výkon, hlavne z pohľadu bezpečnosti,“ hovorí majiteľ autoškoly, v ktorej za vyše 30 rokov absolvovali výcvik tisíce klientov.

(zdroj: Tomáš Rybár)

Najkrajšia hudba je tá spod kapoty

„Keď klienti vidia na parkovisku autoškoly CUPRA Formentor, prvá otázka je: ,Naozaj ideme jazdiť na tomto aute?‘ Jedna skupina sa teší, druhá má obavy, ako sa bude s takým autom začínať,“ usmieva sa Marian Dobrý, ktorý je modelu Formentor verný aj v súkromí. Ten však nemá len inú výbavu, ale aj úplne iný charakter.

Najvýkonnejšia verzia VZ5 mu učarovala počas testovacích dní v dunajskostredskej CUPRA garáži DS CAR. Vyskúšal si viacero modelov, no keď si sadol za volant päťvalca, bolo rozhodnuté.

„Keďže pred časom si u nás kúpil CUPRA Formentor do autoškoly, pri konfigurácii vedel, čo očakáva od svojho auta na súkromné účely. Do troch mesiacov od objednania sme mu ho odovzdávali,“ opisuje Koloman Borbély, CUPRA Master z DS CAR.

CUPRA Formentor

Je ideálnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú športový štýl a jazdné zážitky v praktickom SUV balení.  

CUPRA Formentor je športovo ladené SUV kupé, ktoré kombinuje dynamický dizajn, vysoký výkon a prémiové technológie. 
Motory: Benzínové, diesel aj hybridné verzie (od 150 do 333 koní)  
Pohon: Predný alebo 4x4 (4Drive) 
Dizajn: Dynamické línie, LED svetlá a športové prvky 
Interiér: Digitálny kokpit, kvalitné materiály, športové sedadlá, prémiový audiosystém Sennheiser 
Technológie: Adaptívny tempomat, asistenčné systémy, infotainment s dotykovou obrazovkou

Keď Marian o aute hovorí, je zrejmé, že mu imponujú nielen technické parametre, ale predovšetkým emócia z jazdy.

„Vždy som túžil po aute, ktoré spojí vášeň z jazdy s rýchlosťou a spoľahlivosťou. Vyšší posed a vyladená ergonómia mi dávajú výborný výhľad na premávku, ale ten barytón motora pod kapotou, syčanie turba, zrýchlenie, ktoré ma zatlačí do sedačky, to mi poskytuje len CUPRA Formentor VZ5,“ vraví Dobrý. Aj pri tak výkonnom aute však podľa neho platí, že vodič si musí vedieť nastaviť hranice a nejazdiť bezhlavo. Výkon si treba užiť, nie ho zneužívať.

Sám sa označuje za defenzívne vášnivého vodiča a verí, že svižná jazda a rešpekt k okoliu sa nevylučujú. Aj preto by v budúcnosti rád videl výkonnejšie autá aj v rámci základného výcviku autoškôl.

„Počas výcviku síce nie je možné získať kompletné skúsenosti, ale vieme položiť dobrý základ. K nemu by mohla patriť aj skúsenosť so športovejším autom. Rozdiel medzi 80 a 280 koňmi je výrazný. Budúcim vodičom by pomohlo, keby si v bezpečných podmienkach vyskúšali, ako takýto motor reaguje, akú má hmotnosť a čo urobí pri prudšom zrýchlení či brzdení,“ uzatvára Marian Dobrý.

(zdroj: Cupra)

Tento článok vám prináša CUPRA Slovakia.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.