„Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán,“ zvykli hovoriť už naši predkovia, ktorých odjakživa chránil, ohrieval, spájal. Horel v strede domu, deň i noc, a popol z ohniska sa zbieral ako ochranný talizman. Jeho úloha sa však v priebehu storočí zmenila. Z nevyhnutnosti sa stal detail, ktorý navodzuje pocit útulnosti a spomaľuje rytmus dňa.
Ak niekto vie, ako s týmto živlom narábať, je to kachliar Ľubomír Guniš. Svojmu remeslu sa venuje už viac než štvrťstoročie. Po každodenných cestách za zákazníkmi na svojom CUPRA Leon je pre neho pohľad do horiaceho krbu tým najlepším spôsobom oddychu.
„Oheň je ten najlepší televízor. Síce ide vždy ten istý program, ale nikdy nie rovnaký,“ prezrádza.
O krboch sa mu aj sníva
Kachliarstvo oslovilo Ľubomíra Guniša pred vyše dvadsiatimi piatimi rokmi počas práce v rakúskej stavebnej firme. Práca s ohňom a špeciálnymi tepelne odolnými materiálmi ho zaujala natoľko, že po návrate na Slovensko sa rozhodol venovať tomuto remeslu naplno. Aby mohol podnikať, musel externe absolvovať strednú školu a dorobiť si výučný list. Dnes vedie firmu L&P KRBY v trnavskej Modranke a ročne zrealizuje desiatky zákaziek.
„Stavba krbu alebo kachľovej pece nie je len o ohnisku. Oba typy si vyžadujú napojenie na komín a takýto zásah do stavby musí byť technicky aj bezpečnostne správne naprojektovaný a zrealizovaný,“ vysvetľuje Guniš. Ideálne je, ak sa do projektu zapojí už v procese navrhovania objektu, no väčšinou sa k nemu dostane až vo fáze hrubej stavby alebo pri rekonštrukcii.
Aj v tomto tradičnom remesle majú miesto moderné technológie. Štandardom sa stala automatická regulácia horenia, ktorá celý proces riadi za používateľa. Zákazníkom však pripomína, že krb je spotrebič ako každý iný. Má svoje limity, výkon, odporúčané množstvo dreva aj pravidlá správneho používania. Ak sa prekročia, môže sa poškodiť a oprava nie je lacná.
„Raz chcel zákazník osadiť krb v objekte skôr, aby robotníkom slúžil na kúrenie počas dokončovacích prác. Prikladali však viac dreva, než bolo dovolené, a preťažením poškodili krbovú vložku. Nový krb sme museli reštaurovať,“ vysvetľuje skúsený kachliar a dodáva, že mnohí ľudia robia základnú chybu už pri zakurovaní. Oheň zakladajú klasicky odspodu, no vhodnejšie je podľa neho uložiť veľké polená naspodok, na ne stredné kusy a úplne navrch triesky a podpaľovač. Oheň sa zapaľuje zhora a horí postupne nadol. Takto vytvára menej dymu, horenie je stabilnejšie a komín sa rýchlejšie prehreje.
Hoci sa veľa práce odohráva na stavbe, najnáročnejšou fázou býva získanie zákazky. Krb rieši väčšina ľudí len raz za život, prirodzene preto porovnávajú, pýtajú sa, hľadajú referencie. O to viac ho teší, keď ho odporúčajú ďalej.
„Ozval sa mi zákazník z Rakúska, ktorému som ešte ako zamestnanec robil krbovú pec. Po rokoch ma našiel, chcel ju opraviť a zároveň hľadal riešenie pre dom svojej dcéry. Dokonca mi poslal staré video z čias, keď som u neho pec staval,“ teší sa majiteľ rodinnej firmy, v ktorej pracuje aj jeho manželka, dcéra, syn a švagor. Práca sa u nich často prelína so súkromím a téma krbov zaznie aj mimo pracovnej doby.
„O krboch premýšľam celý deň, dokonca sa mi o nich aj sníva. Dcéra ma pri nedeľnom obede občas napomenie, aby som už nehovoril o práci,“ smeje sa Guniš.
Netradičné firemné vozidlo
Hoci by Ľubomír Guniš mohol svoju firmu riadiť spoza pracovného stola, najradšej je stále v teréne. Chodí na obhliadky, dolaďuje detaily na stavbách a osobne odovzdáva zákazníkom hotové diela. Keďže za volantom trávi denne dlhé hodiny a auto využíva aj jeho syn, hľadali spoľahlivý a pohodlný model na časté presuny.
Nechceli však klasiku, akú bežne vídať vo firemných flotilách. Chceli niečo praktické, ale zároveň trochu iné, štýlové a s charakterom. Keď narazili na značku CUPRA, rýchlo im bolo jasné, že presne takýto dojem chcú zanechať. Navyše, najbližšiu CUPRA Garáž majú z Modranky len päť minút cesty.
„Pán Guniš mal pôvodne vyhliadnutý model Formentor. Po dlhšom rozhovore o tom, aké majú očakávania od auta, som mu navrhla vyskúšať model Leon,“ hovorí Mária Slobodová, CUPRA Master z RM JET v Trnave.
CUPRA Leon
Ikonický model značky CUPRA, ktorý spája ostrý športový charakter, precíznu dynamiku a moderné technológie — dostupný vo verzii hatchback aj sportstourer.
Motor: Benzín, alebo Plug-in hybrid
Výkon: až do 245 kW/333 koní
Dizajn: Atletický, aerodynamický tvar s výraznými LED svetelnými podpismi
Interiér: Prémiové športové sedadlá, digitálny kokpit, ambientné osvetlenie, kvalitné materiály s dôrazom na detail
Technológie: Špeciálne kované disky, adaptívny podvozok DCC, športové brzdy AKEBONO, asistenčné systémy, adaptívny tempomat
Na testovacej jazde si so synom vyskúšali CUPRA Leon vo verzii kombi aj hatchback, pre ktorú sa napokon rozhodli.
„Vyhovuje nám jeho športový dizajn, zároveň je kompaktný, šikovný do mesta, ale aj pohodlný na dlhšie trasy,“ opisuje, čo ho presvedčilo zmeniť pôvodný zámer.
Páči sa mu jeho obratnosť v meste, ľahké parkovanie a aj to, ako auto počas jazdy reaguje. Pri dlhých trasách oceňuje komfort sedadiel a praktické detaily, ktoré zlepšujú celkový zážitok z jazdy. Prekvapilo ho, že niektoré z týchto prvkov, napríklad vyhrievaný volant, sú súčasťou základnej výbavy.
CUPRA Leon však pre neho nie je len dopravný prostriedok. Vníma ho aj ako súčasť dojmu, ktorý firma vytvára navonok.
„Je to naša vizitka. Zákazníci si všímajú viac, než si človek myslí, a keď prídeme na takomto aute, pôsobí to profesionálne,“ uzatvára Ľubomír Guniš.
